سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 30 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۶:۳۳

پایش لحظه ای سایت مرجانی خلیج چابهار آغاز شد

باشگاه خبری فراساحل: مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برنامه پایش آنلاین سایت مرجانی خلیج چابهار در جنوب استان با استفاده از فناوری جدید آغاز شد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا، نیره پورملائی اظهار داشت: به منظور پایش لحظه ای وضعیت سلامت کلنی‌های مرجانی موجود در خلیج چابهار، بررسی اثرات تغییر اقلیم در دراز مدت و همچنین استرس‌های محیطی بر روی مرجان‌های دریایی، این اداره کل اقدام به نصب دیتا لاگر DST- CTD به ابعاد میکرو کپسول در بستر دریا و محدوده اکوسیستم‌های مرجانی کرد. وی افزود: این میکروکپسول‌های دیتا لاگر با توجه به برنامه‌های تنظیمی در حافظه آنها به طور خودکار و طولانی مدت اقدام به ثبت فاکتورهای فیزیکی آب از جمله دما، عمق، فشار و غیره در بازه‌های زمانی معرفی شده به آن می‌کنند. وی ادامه داد: از مزیت‌های دیگر این دیتا لاگرهای میکرو قابلیت نصب بر روی گونه‌های جانوری آبزی به منظور ثبت ویژگی‌های رفتاری و وضعیت محیطی آنان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های این مجموعه افزایش میکروکپسول‌ها در اکوسیستم‌های آبی استان بر اساس پارامترهای محیطی مورد نیاز است. پورملایی اضافه کرد: قبل از توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار حدود 20 هزار کلنی مرجانی از محدوده طرح توسعه اسکله به سایت جدیدی در خلیج چابهار منتقل شد و به صورت دوره ای سلامت این مرجان‌ها با همکاری معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست پایش می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، در سواحل مکران محدوده چابهار و کنارک ساحل ماسه ای، صخره ای، مرجانی و شنی وجود دارد که در سواحل مرجانی آن انواع مختلف از مرجان‌ها نظیر مرجان‌های شاخ گوزنی، نرم، سیاه و مغزی زیست می‌کنند. مرجان‌ها از اهمیت بالای زیست محیطی و اقتصادی برخوردار هستند و بسیاری از انواع ماهی‌ها در اطراف آنها زندگی می‌کنند و به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.



  کد خبر : 5490
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :